» Contouring - att forma sitt ansikte med smink

Något många glömmer när de lägger sin basmakeup är en teknik kallad "contouring" (jag vet inte vad man ska kalla den på svenska, hehe) som formar och definierar ansiktet. Då man gör detta använder man sig av en highlighter - antingen en foundation två, tre nyanser än sin egen hudton eller en skugga eller ett puder - och en kontrast till denna - till exempel en mörkare foundation eller solpuder eller bronzer eller en mörkare skugga - för att lyfta fram respektive skugga vissa områden.
Jag har ett ganska fyrkantigt/hjärtformat ansikte och contouring förändrar min ansiktsform rätt rejält.
 
Jag använder mig av M.A.C.s borste #168. 
 
 Färgerna blev knas på den undre bilden och det är därför jag ser så blek ut!
Här har jag applicerat en highlighter i mitten av pannan, över näsryggen, på kindbenen, på ögonbrynsbenet, vid amorbågen och mitt på hakan.
En brun skugga från MUS la jag på tinningarna, ner mot precis under kindbenen, vid käkbenet och på sidan av näsan.
Även lite rouge är lagd på nederdelen av kindbenen.
 
Det syns inte supertydligt på bild, men detta ger en illusion av att mitt ansikte (och näsrygg) är smalare, mina kinder är lite "bulligare" och hakan lite längre och finare formad.
 
Använder ni er av contouring?



Kommentera inlägget här:


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?
Trackback